مراحل اخذ گواهی پایان کار
گواهی پایان کار ساختمان چیست؟
گواهی پایان کار ساختمان مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن فرایند ساخت و ساز با توجه به شناسنامه فنی ملک صادر میشود. بعد از صدور گواهی پایان کار ساختمان مشخص میشود که این ملک از نظر مسکن و شهرسازی، شهرداری و دیگر ارگانهای مربوطه کاملاً قانونی ساخته شده و تمامی اصول لازم از جمله مقررات فنی و شهر سازی را رعایت کرده است؛ بنابراین اگر قصد خرید ملکی را دارید لازم است حتماً علاوه بر پروانه ساختمان، گواهی پایان کار آن را نیز رویت کند.
گواهی پایان کار ساختمان چه کارکردی دارد؟
۱- گواهی پایان کار ساختمانی اولاً نشان میدهد که ملک ساخته شده دارای تخلف ساخمانی نمیباشد و براساس معیارهای فنی و مهندسی کاملاً مورد تایید شهرداری میباشد.
۲- اصولاً تا زمانی که گواهی پایان کار ساختمان از سوی شهرداری، صادر نگردد امکان تنظیم صورت مجلس تفکیکی به وسیله اداره ثبت اسناد و املاک وجود ندارد و تا زمانی که صورت مجلس تفکیکی وجود نداشته باشد امکان صدور سند مالکیت مجزا برای هر یک از واحدهای احداث شده در ساختمان وجود ندارد.
صورت مجلس تفکیکی با استفاده از گواهی پایان کار ساختمان توسط اداره ثبت اسناد و املاک تهیه میشود. این صورت مجلس صرفاً به تعریف حدود اربعه واحدهای مستقل و ذکر مساحت آنها و شماره گذاری آنها میپردازد بدون آن که به مالکیت خصوصی واحدها بپردازد.
برای صدور صورت مجلس تفکیکی آپارتمان پس از پایان عملیات ساختمانی و تایید مهندس ناظر و صدور پایان کار، مالک به دفتر اسناد رسمی مراجعه نموده و درخواست صدور صورت مجلس تفکیکی مینماید.
سر دفتر اسناد رسمی تقاضای مالک یا مالکین را به اداره ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک ارسال مینماید و اداره ثبت اسناد و املاک با ارجاع به کارشناس مربوطه، نسبت به صدور صورت مجلس تفکیکی اقدام مینماید بنابراین برای اخذ صورت مجلس تفکیکی ابتدا باید گواهی پایان کار را از شهرداری بگیرید.
۳- گواهی پایان کار ساختمان پیش نیاز صدور سند برای ساختمان است بنابراین تا وقتی که گواهی پایان کار را اخذ نکرده اید نمیتوانید برای گرفتن سند اقدام کنید در واقع بدون گواهی پایان کار قانوناً نمیتوانید ملک را به دیگری بفروشید پس تا وقتی که ساختمان گواهی پایان کار نداشته باشد انتقال رسمی سند از طریق دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر نیست.
۴- قرارداد پیش فروش ساختمان باید در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود به موجب این قرارداد فروشنده باید متعهد به اخذ گواهی پایان کار شود همچنین لازم است در قرارداد منعقده تاریخ دقیق جهت حضور در دفتر اسناد رسمی جهت انتقال سند مشخص شود مطمئناً در تاریخ باید گواهی پایان کار اخذ شده باشد، چون بدون این گواهی امکان انتقال سند وجود ندارد.
حال اگر در تاریخ مقرر در قرارداد فروشنده جهت انتقال سند در دفتر خانه حاضر نشد با وجود سایر شرایط در صورتی میتوانید الزام وی را به تنظیم سند رسمی بخواهید که گواهی پایان کار ساختمان صادر شده باشد اگر گواهی مذکور صادر نشده است در دادخواست خود باید ابتدا الزام فروشنده به اخذ گواهی پایان کار و سپس الزام به تنظیم سند رسمی را بخواهید.
لازم به ذکر است در صورتی که ملک ساخته شده دارای تخلفات ساختمانی باشد ابتدا پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع میشود و اگر رای کمیسیون مبنی بر پرداخت جریمه باشد مالک ملزم به پرداخت جریمه است که در صورت پرداخت میتواند گواهی پایان کار اخذ نماید.
مدارک لازم جهت اخذ گواهی پایان کار ۱- اصل و کپی سند مالکیت ۲- اصل و کپی شناسنامه وکارت ملی ۳- درصورت فوت مالک اصل و کپی انحصار وراثت و کپی مدارک شناسایی ورثه ۴- اصل و کپی فیش عوارض نوسازی سالیانه ۵- اصل و کپی فیش آب، برق، گاز، تلفن ۶- ارائه کارت سازه، برگه اتمام عملیات ساختمانی و کلیه گزارشات مرحلهای و همچنین تادییه استاندارد برای آسانسور در ساختمانهای نوساز ۷- اصل و کپی پروانه ساختمانی ۸- نقشه معماری ملک دارایی مهر شهرداری منطقه به همراه CD
مراحل اخذ گواهی پایان کار
جهت دریافت گواهی پایان کار پس از اتمام روند احداث ساختمان باید به شهرداری که پروانه احداث بنا را صادر کرده مراجعه کنید و مدارک فوق را به واحد مربوط تحویل دهید و فرم درخواست پایان کار ساختمان را تکمیل کنید.
سپس با ارائه سند مالکیت رسمی، درخواست در دبیرخانه شهرداری همراه با شماره و تاریخ ثبت و زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی تعیین میشود. کارشناسان دفتر فنی و شهرداری از ساختمان بازدید میکنند مدارک بازدید و تأیید آنان و فرم تکمیل شده گزارش عملیات روند اجرای ساختمان از سوی مهندس ناظر، برای اخذ گواهی پایانکار ضروری است.
در صورتی که ملک خلافی نداشته باشد باید به واحد محاسبات مراجعه کنید پس از ارجاع به واحد محاسبات، اگر بدهی قبلی وجود نداشته باشد، مدارک تکمیل و پیش نویس تهیه میشود؛ اما اگر بدهی قبلی داشته باشد، ابتدا بدهی اخذ و تسویه حساب ارائه میشود و سپس پیش نویس تهیه میشود. در نهایت به ترتیب به تأیید رئیس نظارت فنی، معاون شهرسازی و معماری منطقه و شهردار منطقه میرسد و گواهی پایانکار صادر و به مالک تسلیم میشود.
ارسال شده در آذر 29, 1398